- Locatie
Raadszaal gemeentehuis Raamsdonksveer
- Voorzitter
- M Witte
Agendapunten
-
1Opening
-
2Vaststelling agenda
-
3Spreekrecht
-
4
Bijlagen
-
5
Ontwikkeling van 7 woningen aan de Raadhuisstraat en Regentenstraat te Raamsdonk. De Startnotitie is in een eerder stadium al vastgesteld door de gemeenteraad. Echter is er toen der tijd onverhoopt een verkeerde versie vastgesteld, waardoor er enkele belangrijke randvoorwaarden ontbraken. Daarom wordt dit project nu nog een keer op de agenda geplaatst.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- In te stemmen met het starten van een planologische procedure voor de ontwikkeling van het perceel te Raamsdonk sectie G, 3576 Raadhuisstraat/Regentenstraat voor de realisatie van 7 grondgebonden woningen voor de doelgroep jonge gezinnen;
- De startnotitie “Ontwikkeling 7 woningen Raadhuisstraat/Regentenstraat, Raamsdonk” met bijbehorende randvoorwaarden vast te stellen.
- In te stemmen om in het kader van de welstandstoets ter plaatse van de ontwikkeling het bebouwingstype te wijzigen van H3 naar W2 traditionele blokverkaveling. Conform de Welstandsnota 2012.
-
6
Tussenrapportage 2 - 2022
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- In te stemmen met de financiële afwijkingen met toelichting zoals opgenomen in hoofdstuk 2 “toelichting op de financiële afwijkingen per programma”;
- In te stemmen met de beslispunten 1,2,3,4,5,6,7,8,9 10, 11 en 12 zoals opgenomen in tabel 4.1 Voortgang investeringen”;
- In te stemmen met de onttrekkingen uit en stortingen in de Reserves zoals genoemd in tabel 5.1;
a. Bijdrage stationsplein in Spoorpark. Beslispunt: Het storten van € 33.000 in de Vrije Algemene Reserve (VAR), punt 1.
b. Bijdrage Extra werkzaamheden RFC. Beslispunt: Het storten van € 7.000 in de Vrije Algemene Reserve (VAR), punt 2. - In te stemmen met mutaties in de voorzieningen zoals opgenomen in tabel 5.2. “Voorzieningen”
a. Voorziening Afval, punt 1, nadeel € 16.000.
b. Voorziening Riolering, punt 8, voordeel € 159.000. - Kennis te nemen van het verloop van de post onvoorzien zoals opgenomen in hoofdstuk 7 van de tussenrapportage 2022-2;
- Kennis te nemen van het geprognosticeerde tekorten van € 1.163.000 voor 2022 een overschot van € 1.465.000 voor 2023, overschot van € 2.286.000 voor 2024 en een overschot van € 2.841.000 voor 2025.
- De begroting 2022-2025 te wijzigen overeenkomstig de in de diverse programma’s opgenomen mutaties in exploitatiebudgetten, reserves, voorzieningen en investeringen, waarvan de vertaling is opgenomen in de concept begrotingswijziging, welke als bijlage is toegevoegd aan het raadsvoorstel.
-
7
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het toewijzingsbudget voor duurzaamheidsleningen voor inwoners via Stimuleringsfonds Volkshuisvesting
Nederlandse Gemeenten (SVn) te verhogen met €200.000,- tot een totaal van €600.000,- -
8
De huidige inhuurperiode van de projectleider loopt per 1 oktober 2022 af. Het eerder hiervoor beschikbaar gestelde budget is hierbij dan volledig besteed. Deze functie van Projectleider A27 is oorspronkelijk ingevuld door een tijdelijke formatieplaats. Bij het vertrek van de vorige projectleider is sinds 2020 deze functie ingevuld door een externe projectleider voor wie nu een verlening voorgesteld wordt. De reden voor de voorzetting van de inhuur van een externe projectleider is dat het niet mogelijk is om dit binnen de bestaande personele capaciteit op te vangen. Aangezien de projectleider verbonden is aan 1 project; de verbreding A27, is indertijd niet gekozen voor het voorzien van een vaste formatie uitbreiding. Het is immers een project dat op enig moment eindigt.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Voor de begeleiding van de Verbreding A27 de inhuur van een externe “projectleider A27” per 1 oktober voort te zetten voor de duur van 15 maanden en daarna bij de vaststelling van de begroting 2024 te beoordelen in hoeverre verlenging opnieuw noodzakelijk is.
2. Hier voor het jaar 2023 budget voor beschikbaar te stellen van € 105.000 en dit te dekken uit de vrije algemene reserve.
3. Voor de tussenliggende periode 1 oktober 2022 – 31 december 2022 het te kort à € 29.000 mee te nemen in de TURAP 3 van 2022. -
9
In 2012 heeft de gemeenteraad zijn Gedragscode vastgesteld (bijlage 2). Leden van de gemeenteraad stellen bij hun handelen de kwaliteit van het openbaar bestuur centraal. Integriteit van het openbaar bestuur is daarvoor een belangrijke voorwaarde.
Bestuurlijke integriteit houdt in dat de verantwoordelijkheid die met de functie samenhangt, wordt aanvaard en dat er de bereidheid is om daarover verantwoording af te leggen. Verantwoording wordt intern afgelegd aan collega-politiek ambtsdragers, maar ook extern aan organisaties en burgers. Een aantal kernbegrippen ten aanzien van bestuurlijke integriteit is opgenomen in de Gedragscode.
Om meer houvast te bieden in situaties waarin integriteit ter discussie staat, is er een stappenplan opgesteld (bijlage 1). De gemeenteraad wordt gevraagd om dit stappenplan vast te stellen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het Stappenplan bij de Gedragscode van de gemeenteraad van Geertruidenberg vast te stellen.
-
10
Eén van de instrumenten van de gemeenteraad is de gemeentelijke rekenkamer. Een rekenkamer onderzoekt de doelmatigheid, doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur.
Op 11 november 2021 heeft de gemeenteraad de samenwerking met de Rekenkamer West-Brabant verbroken en besloten tot het oprichten -na de gemeenteraadsverkiezingen- van een eigen Rekenkamer.
Hiertoe is een Verordening op de Rekenkamer Geertruidenberg 2022 vastgesteld. Nu de gemeenteraad op volle sterkte is, kan worden overgegaan tot het daadwerkelijk werven en installeren van de leden van de gemeentelijke Rekenkamer. Hiertoe dient een selectiecommissie vanuit de raad te worden benoemd (art. 3 Verordening Rekenkamer).Bijlagen
Voorgesteld besluit
Mw. op de Laak, dhr. Langermans, dhr. Broeders en dhr. van Oosterhout te benoemen tot lid van de
selectiecommissie voor de gemeentelijke Rekenkamer. -
11Rondvraag