- Locatie
Raadszaal gemeentehuis Raamsdonksveer
- Voorzitter
- M Witte
Agendapunten
-
1Opening
-
2Vaststelling agenda
-
2.a
Stukje BESLUITVORMENDE RAAD
-
2.b
Op 11 juli heeft dhr. J. van Vugt bij de burgemeester zijn ontslag als raadslid aangegeven.
Hiermee is een vacature ontstaan. -
3
Insprekers:
Landbouw:
1. Mw. Trouw namens ZLTO Amerstreek. De raad krijgt de uitvoeringsagenda van de landbouwvisie overhandigd in de vorm van een placemat en wordt onder andere geïnformeerd over de geplande maatregelen vanuit Den Haag en de invloed van deze maatregelen op lokale bedrijven.
Vaststelling paraplubestemmingsplan Wonen:
2. Dhr. Arisse
Maatregelen sluipverkeer Schansstraat Raamsdonk:
3. Dhr. Linssen
4. Mw. van Ruiten
5. Mw. de Hond
6. Mw. van Soest
7. Dhr. van VeenBijlagen
-
4
Bijlagen
-
5
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Akkoord te gaan met de doelen en ambities met de daaraan gekoppelde acties uit de
uitvoeringsagenda klimaatadaptatie.
2. De doelen en ambities uit de uitvoeringsagenda op te nemen in Programma Openbare Ruimte.
3. De maatregelen en bijhorende kosten verder af te wegen in de begroting van 2023 en de te maken
keuzes binnen het Programma Openbare Ruimte. -
6
Van de huidige nota bodembeheer uit 2010 is de geldigheid verstreken. Het Besluit bodemkwaliteit geeft aan dat gebiedsspecifiek bodembeleid eens in de 10 jaar moet worden beoordeeld of dat dit moet worden herzien. Daarnaast is het belangrijk dat de Nota bodembeheer definitief is vastgesteld vóórdat de Omgevingswet in werking treedt. Het gebiedsspecifieke grondstromenbeleid van de gemeente gaat dan van rechtswege direct over in het tijdelijke deel van het gemeentelijke omgevingsplan.
De Nota bodembeheer is met name bedoeld voor professionele partijen die grond gebruiken en/of verzetten, zoals bij aanleg van infrastructuur, bouwen, leggen van kabels en leidingen, of die hierop adviseren zoals ingenieursbureaus. De kaart en nota gelden uitsluitend voor schone en licht verontreinigde grondstromen en dus niet voor grondstromen afkomstig van locaties die verdacht zijn op bodemverontreiniging. Voor toepassing van grond op locaties die (ernstig) verontreinigd zijn, is daarnaast veelal een saneringsplan nodig.
Grond die vrijkomt bij werkzaamheden in de bodem willen we zoveel als mogelijk hergebruiken, zodat minder materiaal hoeft te worden gestort en minder primaire grondstoffen (zoals zand uit zandwinputten) hoeven te worden gewonnen. Bovendien willen we dat de kwaliteit van de bodem aansluit bij het gewenste gebruik, als onderdeel van duurzaam bodembeheer. De wet- en regelgeving voor het ontgraven en toepassen van grond is vastgelegd in het Besluit bodemkwaliteit en de Wet bodembescherming. Het is niet zonder meer toegestaan grond ergens te ontgraven en op een andere plaats neer te leggen of te gebruiken. Voorkomen moet worden dat door het hergebruik van grond de ontvangende bodem verontreinigt en risico's vormt voor het (toekomstige) bodemgebruik. Het Besluit bodemkwaliteit biedt gemeenten de beleidsvrijheid om de regels gebiedsspecifiek te maken, zodat deze aansluiten bij de kwaliteit van het gebied.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De Nota bodembeheer d.d. 19 mei 2022 van de deelnemende gemeenten in Midden West Brabant vast te stellen;
- De Nota bodembeheer d.d. 30 september 2010 in te trekken;
- Aan het college de volgende bevoegdheden te delegeren:
o wijziging in de bodemfunctieklassenkaart;
o actualiseren van de bodem kwaliteitskaart;
o ondergeschikte of technische wijzigingen van de nota.
-
7
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Akkoord te gaan met de verhoging van het krediet ten behoeve van de realisering van sporthal op de locatie Parkzicht.
- Het bestaande krediet te verhogen met € 1.048.725
- De met het extra krediet verband houdende jaarlast van € 30.000,- te verwerken in de primitieve begrotingen vanaf 2022. Vooralsnog wordt als dekking gedacht aan de in de Meicirculaire aangekondigde aanzienlijke verhoging van de algemene uitkering vanaf 2023.
- De begroting dienovereenkomstig te wijzigen.
- Het bedrag verband houdend met de gestegen bouwprijzen ad. € 780.725,- inclusief BTW te betrekken in het vervolg van de aanbestedingsprocedure
- In te stemmen met het voorstel om de extra wensen door de aannemers te laten afprijzen en de raad later een voorstel te doen of deze door gaan of niet.
-
8
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met de behandeling van de zienswijzen zoals opgenomen in de ‘Nota zienswijzen’
2. het bestemmingsplan ‘Paraplubestemmingsplan Wonen’ (NL.IMRO.0779.BPWonen-vs01) vast te
stellen. -
9
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. een nieuwe dienstauto voor de boa’s aan te schaffen inclusief inrichting van het voertuig, bestickering,
signalering en stopborden;
2. hiervoor een krediet van € 55.000,- ter beschikking te stellen;
3. de huidige dienstauto – een Renault Zoë – in te ruilen en de huidige boekwaarde van € 9.158 af te
schrijven als een eenmalige last (post: algemene baten en lasten)
en te dekken uit de Algemene
Reserve;
4. de jaarlijks dalende kapitaallasten van de investering (± € 6000) deels te dekken uit de reeds
gereserveerde kapitaallasten van het oude voertuig (€ 3000) en de overige lasten (± € 3000) mee te
nemen in de begroting van 2023 en te dekken vanuit de verlaging van de storting in de Algemene
Reserve (solvabiliteitskorting);
5. dit dien overeenkomstig in de begroting van 2023-2026 mee te nemen. -
10
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Dhr. van Nunen, dhr. van den Kieboom, mw. Voulon, dhr. Langermans, dhr. Broeders, mw. Weterings en mw. Cornet te benoemen tot lid van de vertrouwenscommissie.
-
11
In de nieuwe raadsperiode moet de auditcommissie van de gemeente Geertruidenberg opnieuw bemenst worden. In het presidium is de nadrukkelijke wens uitgesproken om ook burgerleden te benoemen als lid van de auditcommissie. Hiervoor is een wijziging van de verordening nodig. De huidige verordening stelt dat alleen raadsleden lid kunnen zijn van de auditcommissie. Artikel 3 en artikel 10 van de verordening zijn gewijzigd om dit mogelijk te maken.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De Verordening Auditcommissie 2018 in te trekken.
- In te stemmen met het vaststellen van de Verordening Auditcommissie 2022 conform bijlage 1 van dit voorstel.
-
12
Vanuit een aantal fracties is het voorstel gekomen om het aantal burgerleden te verhogen. Het Reglement van Orde geeft momenteel ruimte voor twee burgerleden per fractie. De raad wordt gevraagd om een uitspraak te doen over het aantal burgerleden.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Te benoemen als burgerlid voor de raadsperiode 2022 – 2026:
- Dhr. R.R.T.P. Gamers namens Keerpunt’74
- Mw. E.B.I. Clemens namens Keerpunt’74
- Dhr. G.A.C. d’Aguiar namens Keerpunt’74
- Dhr. W.J. Quirijnen namens Lokaal+
- Dhr. P. Damen namens Lokaal+
- Dhr. F. van de Wiel namens de Sociale Volkspartij
-
13Rondvraag
-
14Sluiting