- Locatie
Raadszaal gemeentehuis Raamsdonksveer
- Voorzitter
- M Witte
Agendapunten
-
1Opening
-
2Vaststellen agenda
-
3
Dhr. Otten voor agendapunt 5 Landgoed Hooijpolder
-
4
Bijlagen
-
5
Met dit initiatief wordt het originele cultuurhistorische slagenlandschap weer hersteld door het terugbrengen van sloten met de begeleidende begroeiing. Door middel van struinpaden kunnen wandelaars het landgoed betreden. Daarnaast zijn wandelpaden aanwezig langs de randen van het landgoed. Tevens wordt een deel van de aanwezige bebouwing/bedrijfsvoering verwijderd, waaronder het grootste deel van de bedrijfsbebouwing aan de Lange Broekstraat 34, ten behoeve van het open karakter van het landschap. Met dit initiatief wordt 7,5 hectare nieuwe natuur en 3 woonkavels gerealiseerd en gebouwd naar behoefte, namelijk voor personen met binding met deze gemeente.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het bestemmingsplan ‘Landgoed Hooijpolder’ met identificatienummer NL.IMRO.0079.RDBPHooijpolder-vs01 gewijzigd vast te stellen;
2. Op grond van de artikelen 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening Wro juncto 6.2.1 en 6.2.1 sub b van het Besluit ruimtelijke ordening besluiten geen exploitatieplan vast te stellen. -
6
De gemeenteraad heeft tot 6 mei de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen op de herziene begroting. Daarom is raadsbehandeling in april noodzakelijk.
Als gevolg van de complexe berekeningen die MidZuid heeft moeten maken door de nieuwe Cao's is de herziene begroting later dan gebruikelijk aangeleverd (wel binnen de termijn). De herziene begroting geeft aanleiding tot het indienen van een zienswijze. Begin februari is het overleg over het wel/niet indienen van een regionale zienswijze gestart. De regionale zienswijze is kort voor 19 februari beschikbaar. Het college kan 27 februari de stukken vaststellen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Kennis te nemen van de herziene begroting 2024 van de Gemeenschappelijke Regeling WAVA MidZuid
2. Op deze herziene begroting 2024 de volgende zienswijze in te dienen:
Onderdeel 1
Zienswijze met aandachtspunten die rechtstreeks voortvloeien uit de herziene begroting 2024:- Wij onderkennen dat MidZuid wordt geconfronteerd met stijgende kosten als gevolg van de inflatie en de cao-ontwikkelingen. Mede hierdoor zien wij een toename van de gemeentelijke bijdrage. Ook gemeenten hebben echter te maken met kostenstijgingen. Dit betekent wat ons betreft dat het niet vanzelfsprekend is dat kostenstijgingen waarmee MidZuid wordt geconfronteerd direct moeten leiden tot een hogere gemeentelijke bijdrage. Wij vragen MidZuid dan ook continu kritisch te zijn op de financiële huishouding en de uitkomsten hiervan met ons te delen.
- Meerjarig zien wij vanaf 2025 een forse stijging van de gemeentelijke bijdrage. Wij beseffen dat mogelijke compensatie vanuit het Rijk hiervoor nu nog onduidelijk is.
Wij vragen jullie om met aanvullende maatregelen te komen om de stijging van de gemeentelijke bijdrage te beperken dit omdat ook de meerjarige gemeentelijke begrotingen flink onder druk staan.
- In de oorspronkelijke begroting is het onderdeel WSP niet opgenomen. In de herziene begroting is dit nu wel gedaan. De verdeling van de kosten van het WSP vindt plaats op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden en het inwonertal. In de dienstverleningsovereenkomst is opgenomen dat de doelstelling die het WSP per gemeente heeft wordt afgeleid van de financiële bijdrage die de gemeente betaalt. De doelstelling die per gemeente is bepaald, is echter niet altijd in overeenstemming met het aandeel dat een gemeente bijdraagt in de kosten. We verzoeken MidZuid om de doelstelling weer in overeenstemming te brengen met de financiële bijdrage.
Onderdeel 2
Zienswijze met aandachtspunten die (meer) gericht zijn op toekomstige ontwikkelingen:- De gemeente heeft verschillende geldstromen vanuit het Rijk voor de bekostiging van de uitvoering van de Participatiewet en de Wet sociale werkvoorziening. Wat ons betreft is het geen automatisme dat wijzigingen in deze bekostiging voor wat betreft de taken die MidZuid uitvoert direct moet leiden tot een wijziging in de financiële stromen van de gemeente naar MidZuid. Wij verzoeken u dan ook om te onderzoeken welke alternatieve bekostigingssystemen er mogelijk zijn, waarbij wijzigingen van bekostiging van gemeenten door het Rijk niet automatisch leiden tot wijziging in de bekostiging aan MidZuid. Dit is te meer van belang omdat niet altijd inzichtelijk is wat de consequentie is van een wijziging van macrobudgetten voor de individuele gemeente.
- Ten aanzien van de begeleidingskosten die worden gehanteerd voor arbeidsovereenkomsten op grond van de Participatiewet is er alleen een differentiatie tussen beschut werk en Pwet-banen. Wij zouden graag zien dat onderzoek gedaan wordt naar de differentiatie in de begeleidingskosten, waarbij de noodzakelijke omvang van de begeleiding en de omvang van het dienstverband een rol spelen in de hoogte van de begeleidingsvergoeding. In het kennisdocument beschut werk van Cedris wordt bijvoorbeeld gerekend met een bedrag aan begeleidingsvergoeding van gemiddeld 31 uur per week.
f. Wij zien de uitdagingen die MidZuid in het kader van een duurzaam financieel perspectief heeft. Het is goed dat MidZuid verkent welke mogelijkheden er voor nieuwe activiteiten zijn. Echter, voordat MidZuid nieuwe activiteiten start, dienen de financiële en maatschappelijke consequenties inzichtelijk te zijn. Zodat het bestuur een weloverwogen besluit kan nemen over nieuwe activiteiten op basis van een businesscase met begroting, eventuele risico’s, planning en doelstellingen.
De gemeenteraad verzoekt WAVA MidZuid deze zienswijze te verwerken in de begroting 2025 en in samenspraak / gezamenlijk met gemeenten uitvoering te geven aan de ontwikkelpunten. -
7
B-stuk
Binnen de gemeente Geertruidenberg ontstaan op dit moment meerdere woningbouwplannen. Zo ook aan de Raadhuisstraat/Regentenstraat. Het betreft de ontwikkeling van 7 grondgebonden woningen voor de doelgroep jonge gezinnen. Voor de ontwikkeling is een startnotitie opgesteld, de startnotitie is akkoord bevonden door het college en vastgesteld door de gemeenteraad.
Bijlagen
-
8
Bijlagen
-
9Rondvraag
-
10Afscheid griffier K. Millenaar