Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Presidium

dinsdag 9 april 2024

19:00
Locatie

Raadszaal gemeentehuis Raamsdonksveer

Voorzitter
M Witte

Agendapunten

  1. 1
    Opening en Agendabepaling
  2. 2

    De onderzoekers van het PON & Telos praten het presidium bij over de stand van zaken m.b.t. het onderzoek.

  3. 3

  4. 4

    De volgende werkafspraken met elkaar te maken:


    A: Gedurende de looptijd van het onderzoek:
    Conform eerdere onderzoeken door of namens de raad (WSG, BIZ) gedurende de looptijd van het onderzoek politiek, inhoudelijke radiostilte te betrachten en het PON z'n werk te laten doen. Procedureel kunnen via het presidium afspraken worden gemaakt. 


    B: Na oplevering van het onderzoeksrapport:
    Behandeling van het rapport tijdens een openbare vergadering:
    > het rapport wordt door het presidium aangeboden aan de raad als opdrachtgever, die het op zijn beurt weer aanbiedt aan het college ten behoeve van een gezamenlijke bespreking;
    > mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de onderzoekers;
    > behandeling in twee termijnen van het onderzoeksrapport tijdens een vergadering van de raad debatteert;
    > nader te bezien of het rapport zich leent voor besluitvorming en hiertoe al dan niet een raadsvoorstel te maken/beslispunten te formuleren/een raad besluit uit te schrijven

  5. 5

    Wenst u de genoemde verkoop in de RIB nader te bespreken in een raadsvergadering?

  6. 6

    Het voorstel is om een aparte bijeenkomst te organiseren om de twee protocollen te bespreken.

  7. 7

  8. 8

    Het presidium wordt gevraagd om de bijeenkomst op 7 maart j.l. te evalueren. Graag hierbij reflecteren op de volgende vragen:

    • Draagt de bijeenkomst bij aan het doel om op de inhoud beter op de hoogte te zijn van wat de verbonden partijen doen / waar de verbonden partijen mee bezig zijn?
    • Voldeed de bijeenkomst aan de verwachtingen?
    • Zijn er suggesties voor verbeteringen?
  9. 9

    De griffie heeft, in overleg met ICT en de bodes, drie offertes opgevraagd t.b.v. de raadsvergaderingen. Het gaat om de volgende offertes:

    1. Het plaatsen van een scherm in de kring zodat vanaf de positie van de voorzitter en de griffier ook het beeldscherm / de presentaties goed te zien zijn.
    2. Het plaatsen van een dashboard, zodat de mensen thuis via de Notubiz uitzending ook het scherm kunnen zien. 
    3. Het aanleggen van een systeem in de B&W kamer, zodat parallelsessies van de raad luistert rechtstreeks uitgezonden kunnen worden via Notubiz.

    Eerder heeft u als presidium aangegeven interesse te hebben in het plaatsen van een dashboard en een scherm. 
    De griffie verneemt graag wat u van bijgevoegde offertes vindt.

  10. 10

    Voor Corona was het gebruikelijk dat raad en college regelmatig een fietstocht door de gemeente maakten.
    De input daartoe werd opgehaald bij het presidium. Aan de hand van de onderwerpen werd vervolgens door de griffie een logische route samengesteld. 
    Op de betreffende fietsavond -startpunt Heereplein om 19.30 uur- werd er dan samen gefietst en gestopt bij de aangedragen punten. Diegene die het betreffende punt had ingebracht, werd daarbij in de gelegenheid gesteld kort toe te lichten waarom juist voor deze locatie was gekozen.... en door.
    De avond werd afgesloten op een terras.
    Tijd om deze succesvolle en gezellige activiteit weer van nieuw leven te voorzien!


    Aandachtspunten/locaties kunnen bij deze worden ingebracht. De griffie gaat daarmee dan graag aan de slag.

  11. 11

    Bij de Jaarstukken die eraan komen kunnen de technische vragen weer gesteld worden via Pepperflow. Dit kan vanaf 21 mei t/m 3 juni om 9:00.
    Vorig jaar heeft de ambtelijke organisatie hier een aantal trainingen over gegeven, waarin uitgelegd is hoe het programma werkt.


    Is er dit jaar weer de behoefte om een training te organiseren voor het stellen van vragen via Pepperflow, of is dit niet nodig?

  12. 12

    De staat van het raadshuisje laat te wensen over. Teneinde over te gaan tot het opfrissen ervan of juist uit te kijken naar andere vergadermogelijkheden binnen het gemeentehuis is het goed om te weten welke fracties (overdag en/of in de avonduren) gebruik maken van het raadshuisje of behoefte hebben aan vrij toegankelijke vergaderruimte (in de avonduren*) binnen het gemeentehuis.
    (*) overdag vergaderen voor fracties in het gemeentehuis is niet realiseerbaar gezien het nijpende tekort aan vergaderkamers.

  13. 13

    Geachte leden van de gemeenteraad van de gemeente Geertruidenberg


    In onze Raadsinformatiebrief van 2 april 2024 over de motie van de wettelijke en niet-wettelijke taken hebben we aangegeven dat wij een viertal sessies gaan beleggen om samen met u richtinggevende bezuinigingskaders te bepalen. De reden dat wij alvast deze sessies hebben ingepland is omdat de vaststelling van de Kadernota 2025 incl. mogelijke richtinggevende kaders voor de bezuinigingen onderhevig is aan een strakke tijdsplanning. Het alvast van te voren inplannen van de sessies geeft ons de kans de uitkomsten daarvan tijdig op te nemen in de verdere opstelling van deze Kadernota. Wij hopen op uw begrip daarvoor.


    Hierbij treft u een overzicht aan van de sessies:

    • Maandagavond 15 april opgave Leefbaarheid en opgave Duurzaamheid
    • Woensdagavond 17 april opgave Economie en Toerisme en opgave Wonen
    • Maandagavond 22 april opgave Mens en Zorg
    • Dinsdagavond 23 april opgave Financiën en Bedrijfsvoering en opgave Bestuur en Dienstverlening
  14. 16
    Rondvraag
  15. 17
    SLUITING