- Toelichting
-
,
Agendapunten
-
1KOMENDE VERGADERINGEN / BIJEENKOMSTEN / UITNODIGINGEN
-
1.1
Hoe krijg je als gemeenteraad grip op regionale samenwerking?
Wil je als raadslid na de raadsverkiezingen een goede start maken, dan mag je deze online sessie over regionale samenwerking niet missen! In deze bijeenkomst gaat Marcel Boogers, hoogleraar Innovatie en Regionaal Bestuur aan de Universiteit Twente, in op onder meer de vraag: hoe krijg je als gemeenteraad grip op regionale samenwerking en verbonden partijen? Ook zal er door Boogers worden ingegaan op de kansen zo’n samenwerking biedt én met welke valkuilen rekening moet woorden gehouden.
Programma
10.00 uur - Opening door de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden
10.05 uur - Start bijeenkomst Marcel Boogers
10.45 uur - Pauze
10.55 uur - Vervolg bijeenkomst
11.30 uur - Afsluiting bijeenkomst
Praktische informatie
Deelname van deze sessie is gratis.
De sessies zjin zoals gezegd digitaal, via Zoom. U krijgt een aantal dagen van tevoren een link toegestuurd waarmee u de sessie(s) kunt bijwonen. U hoeft hiervoor geen app te downloaden, dit kan via uw webbrowser.
Aanmelden kan via deze link:
https://www.raadsleden.nl/actueel/agenda/hoe-krijg-je-als-gemeenteraad-grip-op-regionale-samenwerking -
1.216 juni > Discussieraad > Raadzaal > 19:30 uur
-
2INGEKOMEN STUKKEN
-
2.1
Bijlagen
-
3BESLUITENLIJSTEN
-
3.1
Bijlagen
-
3.2
Bijlagen
-
3.3
Bijlagen
-
4MEMORIE VAN ANTWOORD
-
4.1
Bijlagen
-
5RAADSINFORMATIEBRIEF
-
6RAADSVRAGEN
-
6.1
In de inleiding van het raadsvoorstel staat:
Uit de evaluatie na fase 1 (kern Geertruidenberg) blijkt dat het totale budget ontoereikend is.
Vraag: kunt u deze evaluatie toevoegen?
Vraag: wanneer vindt er voor deze kern een evaluatie plaats op milieuresultaten (hoeveel wordt er gescheiden en wat is de kwaliteit van gescheiden afval?)
In de argumentatie staat:
Streven naar een kleinere gemiddelde loopafstand (maximaal 250 meter) toegepast dan de gestelde maximale 500 meter. Hierdoor is het volledige aantal van 70 containers nodig.
Keerpunt74 heeft altijd gestreefd naar korter afstanden. Het liefst 0 meter. Echter heeft een meerderheid van de raad (Lokaal+, Morgen, D66, VVD) de loopafstand bepaald op 500 meter.
Vraag: waar is dit afwijkende streven op gebaseerd?
Op 6 juli 2020 is besloten tot:
Over te gaan tot het verstrekken van vouchers voor aanrechtbakjes en composteerbare afvalzakjes met een maximale investering van E 41.000,- (excl. btw).
Achterliggende gedachte hierbij was de hoeveelheid etensreten (40%) in het restafval te verminderen.
Vraag: is dit gedaan? Zo ja, heeft het ook een meetbaar positief effect gehad?
Op 6 juli 2020 is er een motie aangenomen met als dictum:
Te onderzoeken of er voor het beste resultaat (in kilo's) een onderscheid gemaakt kan worden tussen P en MD, met inachtneming van het win-win effect op ons straatbeeld.
Dit, met het besef dat we ons hiermee gaan onderscheiden in het afval scheiden en het college om innovatie en extra creativiteit vragen.
Vraag: wat is hiervan de status?
In 2016 werd voorgesteld om over te gaan naar omgekeerd inzamelen + prijsprikkel middels het wegen per kilo.
Omgekeerd inzamelen leidt (volgens de proefwijk) tot 125 kilo restafval p.p., het wegen per kilo zou dan verder resulteren in 85 kg restafval p.p.
2 jaar geleden werd er niet alleen extra bezuinigd op het aantal containers (verhogen loopafstand), ook ging er vanwege geldgebrek een streep door het wegen per kilo.
En daarmee de doelstelling van 85 kilo.
Indien we met omgekeerd inzamelen alsnog de doelstellingen willen halen, zijn weegsystemen (per kilo) onontbeerlijk.
Vraag: wat zijn de (nog te maken) extra kosten voor de aanschaf van weegsystemen?
Op 6 juli 2020 is besloten tot:
Over te gaan op aanvullend nascheiden onder voorbehoud van de juridische en aanbestedingsrechtelijke mogelijkheden binnen het contract met Attero.
De raad heeft besloten om voor zeer hoge kosten en heel veel dieselverbruik met al ons afval naar Wijster (Drenthe) te rijden, om daar machinaal een paar kilo extra plastic uit het afval te laten pulken.
Vraag: zijn we inmiddels in colonne met al ons afval naar Drenthe aan het rijden?
Zo ja:
-Wat is het behaalde resultaat in kilo’s?
-Hoe is de kwaliteit van het gescheiden plastic, is er sprake van afkeuringen? (daar werd namelijk voor gewaarschuwd)
-Wat zijn de extra kosten van vervoer, personeel en het laten nascheiden nu precies?
De nascheidingsinstallatie in Wijster haalt niet alleen meer en kwalitatief beter plastic uit het restafval, ook organisch afval (GFT) wordt inmiddels gescheiden en omgezet in biogas.
Zie: https://www.attero.nl/nl/onze-locaties/wijster/
Vraag: plukken we inmiddels ook deze vruchten?
Op 6 juli 2020 is er een amendement (Lokaal+, Morgen, VVD, D66) aangenomen met als dictum:
Een tweejaarlijkse evaluatie van het afvalsysteem met de afweging of de dan beschikbare nascheidingstechnieken nog betere resultaten opleveren.
Het is bijna twee jaar later en gezien de vorige vraag lijkt het erop dat de nu beschikbare nascheidingstechnieken nog betere resultaten opleveren.
Vraag: Vindt er binnenkort een evaluatie plaats? Zo ja, op wat voor termijn denkt u deze resultaten te kunnen terugkoppelen?
Vraag: Is het niet verstandiger om deze resultaten even af te wachten?
-
7WIST U DAT?