Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Presidium

dinsdag 21 mei 2024

19:30
Locatie

Raadszaal gemeentehuis Raamsdonksveer

Voorzitter
M Witte

Agendapunten

  1. 1
    Opening en Agendabepaling
  2. 2

  3. 3

    Bijlagen

  4. 4.a

    Er zijn veel onderwerpen aangemeld voor de raad luistert van 3 juni. Het voorstel vanuit het vorige presidium was om te werken met parallelsessies. Het is echter niet mogelijk om parallelsessies te organiseren, omdat de griffier op vakantie is. Alleen de plv. griffier is aanwezig, waardoor er geen parallelsessies georganiseerd kunnen worden. Uw presidium wordt daarom gevraagd keuzes te maken t.a.v. de agenda.


    Vanuit de organisatie zijn de volgende onderwerpen aangemeld:

    • Kinderboerderij (in cyclus van september)
    • DIOR
    • Afval, voorstel tarieven financiële prikkel 2025 (in cyclus van juni)
    • Verhogen SVn duurzaamheidsbudget (in cyclus van juni)
    • Presentatie Keizersdijk/Hoofdstraat _(in cyclus van september)
      _De griffie stelt voor om het volgende onderwerp in de raad luistert te behandelen, zodat u een toelichting kunt krijgen vanuit de rekenkamer:
    • Rekenkamerrapport 'Stap uit die roes' (in cyclus van juni)
      Er zijn dus zes onderwerpen voorgelegd. Het presidium heeft twee opties:
    1. Keuzes maken in de onderwerpen. Welke onderwerpen vindt u van belang om op 3 juni in de raad luistert te behandelen?
    2. Een extra avond van de raad luistert organiseren.

    ------
    Op 3 juni was ook de tafeltjesavond gepland. In overleg met de ambtelijke organisatie wordt u voorgesteld deze avond te verplaatsen.

  5. 4.b

    In de vergadering van het presidium van 9 april 2024 heeft het presidium verschillende onderwerpen meegegeven om in de raad luistert te behandelen. De griffie stelt daarom het volgende voor:

    • In de raad luistert van 3 oktober de onderwerpen WMO en Digitale weerbaarheid van de gemeente te behandelen
  6. 5

  7. 6
    Vaststellen agenda de raad besluit d.d. 20 juni 2024
  8. 7

    • Bezoek aan het Hoge Veer - donderdag 6 juni 19:30 (duur 1,5 tot 2 uur)
    • Werkbezoek A27 - Plannen na het zomerreces
    • Laatste sessie werkgroep zwembaden
  9. 9

    N.a.v. de Nota Verbonden Partijen wordt gevraagd om twee raadsleden (een lid en een plv. lid) om mee te denken over het organiseren van radenbijeenkomsten. 


    Wie zou u daarvoor willen voordragen?

  10. 10

    I.v.m. het vertrek van dhr. Broeders uit de werkgeverscommissie is er een vacature ontstaan. Wie stelt of stellen zich kandidaat als lid voor de werkgeverscommissie?

  11. 11

    Zoals besproken in het presidium van 25 april 2024 is door de griffie in overleg met het PON & Telos een nieuwe planning opgesteld voor de afronding van het onderzoek en de bespreking van het rapport (zie bijlage). 
    Qua vergaderingen betekent dit dat op 11 juni 2024 aansluitend aan de raad besluit inzake opvang een presidiumvergadering wordt georganiseerd om het concept-rapport in te bespreken. In deze bespreking staat de vraag centraal of het rapport besluitrijp is. Het is dus geen inhoudelijke bespreking van het concept-rapport.

  12. 12

    Ten opzichte van de eerdere planning, die op 25 april 2024 is besproken in het presidium, zijn er drie wijzigingen: 
    • De auditcommissievergadering van 29 mei komt te vervallen 
    • De tafeltjesavond wordt niet op 3 juni georganiseerd, dit is niet haalbaar in verband met het aanleveren van de stukken. 3 juni blijft een reguliere vergadering van de raad luistert, zonder koppeling met een tafeltjesavond 
    • Op dinsdag 11 juni wordt aansluitend aan de raad besluit een vergadering van het presidium georganiseerd, t.b.v. de bespreking van het concept-rapport onderzoek Hermenzeil

  13. 13

    De raad heeft opdracht gegeven om in 2024 een nieuw parkeerbeleid te maken voor de gemeente Geertruidenberg. 
    Ambtelijk zijn de voorbereidingen in volle gang.


    Om straks bij de besluitvorming van dit beleid te voorkomen dat het nieuwe beleid totaal niet in lijn ligt met de verwachtingen vanuit de raad, wil de organisatie graag wat kaders en randvoorwaarden meekrijgen. Voorheen is dat met andere beleidsstukken gedaan m.b.v. een themasessie met de raad. Sinds afgelopen jaar kennen we nog drie type raadsbijeenkomsten; “de raad luistert”, discussieraad en besluitvormende raad. In de raad luistert kunnen geen kaders en randvoorwaarden worden opgehaald.


    Bestaat er een mogelijkheid om een themasessie te organiseren waarbij aan de hand van enkele prikkelende stellingen richting te krijgen in de do’s en don’ts voor het parkeerbeleid. Indien het presidium dat niet wil zou een (anonieme) enquête kunnen worden uitgezet.

  14. 14
    Sluiting